TANKE - Speciella chanser och misslyckanden

Ibland känner man sig dålig, som att man helt enkelt misslyckats med något. Timingen passar perfekt i på ett sätt där att man är på fel plats vid helt fel tillfälle. 

Ibland har man helt enkelt gjort en missbedömning och inte insett vilken skada det gjort. Tankarna hoppar omkring och man känner sig tankspridd och samtidigt besviken.

Det finns speciella tillfällen när man har en chans att göra något bra för någon. Något som inte händer så ofta som man har kunnat göra något åt. Som att lämna tillbaka någons upphittade plånbok eller mobil eller väcka sin flickvän från en mardröm. När sådana chanser kommer och inget står i vägen, är man inte korkad som inte tar dom?

Även om jag självklart svarar ja så är inte alltid chansen given, synlig eller uppenbar. Det är då misslyckandet (som i vissa fall kan glömmas bort direkt, andra inte) kan sitta kvar, vetskapen om hur nära man var att kunna göra något bra.


Kommentarer
Postat av: banne

???????? i do not get it???

2007-12-10 @ 21:31:47
Postat av: Surfaren

^^ som föregående sa.....

2007-12-11 @ 20:54:47
URL: http://surfaren.se
Postat av: Monica

Känner väl igen den känslan.
M

2007-12-23 @ 09:54:06
Postat av: Wilhelm Svenselius

Mah, nu när jag har hittat din blogg får jag väl kommentera lite också.

Varje misslyckande är en lärdom. Till och med en P-bot är läropengar för mig, det gör ont i plånboken men man glömmer inte att ta en lapp igen. Går man omkring och grämer sig över ett misslyckande kan man omöjligen få något vettigt gjort, så jag brukar skaka av mig sånt så fort jag kan. Att ångra sig är värdelöst, helt värdelöst! Vi kan inte förändra det som varit. Men man kan alltid göra bättre nästa gång.

2007-12-25 @ 23:44:34
URL: http://w2k.fz.se/blog
Postat av: Felix

Jag håller med om att den värsta känslan av ånger över vetskapen att inte ha handlat, att ångra det egna inagerandet. Det jobbiga är att ibland så kan "rätt" handlande leda till värre konsekvenser än om man inte gjort någonting alls. Det är en risk man får ta.



Dock så tror jag att chansen att hjälpa någon annan, självuppoffrande, långt ifrån "inte händer så ofta". Varje dag så finns det tusentals val som kan göras för att hjälpa andra i sin närhet, självklart går det inte att ta alla, då skulle man förgöra sig själv, men många går att ta till vara på.



Och ångern fyller en funktion, den tvingar oss att tänka på våra misstag. Så att vi kan se dom, förstå dom, och utav det förhindra att de upprepas.

2010-06-27 @ 14:00:31
URL: http://neibegerblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0