Yakuza Red - Recension

En recension av Yakuza Red från Vattenpipan.com

 


Första intryck och konstruktion

Vad gör man om man redan har en stor fin pipa men inte orkar släpa med sig den överallt, eller bara röker med en kompis? Jo, man fixar en mindre...

Jag fastnade mest för den här pipan pga utseendet och vasen, både för sin dekor men också för stabiliteten, något jag gärna har i en pipa som jag har med ute på en mjuk gräsmatta. Vasen är förstås även stabil pga tjockleken på glaset i botten.

 

   

Första intrycket när jag fick hem den var att den (undantaget vasen) är nästan är lite lila i tonen under vissa ljusförhållanden, förutom slangen som alltid är lila. Lite intressant färgval, men inget att klaga på.


 

Pipan som (trots sitt japanska ”arv”) kommer från Kina kan räknas som midi, sträcker sig 47 cm över marken och väger ca 1,5 kg. Basen mäter 13 cm i diameter, vasens hals är 4 cm och slangen som följer med är lite drygt 12 dm lång.


Rökning

De flesta små pipor får snabbt bra kräm och denna är inget undantag, nackdelen blir förtås att den (liksom andra små pipor) snabbare blir varm. Den fungerar dock felfritt och utan läckage. Ett aningen bredare kolfat hade inte skadat men det är bara en petitess. Felfri rökning från en vacker pipa, inget att klaga på!

 

Rengöring

Storleken gör rengöringen enkel, speciellt om man som jag är van vid en större pipa. Dessvärre går inte ventilen att skruva av så den bör sköljas ur ordentligt mellan rökningar. Toppen, precis under gummipackingen måste skruvas på vid montering vilket kan kännas lite segt, men å andra sidan sitter kolfatet väl fast. Inget att klaga på här heller.

 

   

 

Slutlig kommentar (och lite fler bilder)

Jag älskar fortfarande utseendet på den här pipan, även om stammen kan se aningen lila ut under vissa ljusförhållanden, dock inte på foton som ni ser. Som en pipa som man gärna tar med sig så skulle jag också uppskatta en längre slang trots att den kommer bli lättare att dra omkull. Oavsett så kommer nog ändå att byta ut den mot en annan färg, t.ex. röd.

 

 Jag är jättenöjd och väldigt glad att jag fått tag i ett så bra komplement till min större pipa. Självklart funkar den lysande som din enda pipa också och funkar väldigt bra att ta med sig, den blir inte stor nerpackad direkt, plus att den är stabil och fungerar perfekt. Och om du inte gillar färgen eller tycker att stammen är för kurvig, ta den svarta versionen!

 

       


Kort tanke om en tid av förnekelse

Blir man verkligen klokare när man blir äldre, eller är det bara det att man har lyxen att kunna se tillbaka på tidigare händelser med facit i handen?

Visst kan man lära sig av sina misstag, men det innebär att det misstaget måste ha inträffat först. Varför är man så blind för det som inte inträffat? Borde man inte kunna förutse, skapa sig ett facit innan misstaget sker?

Jag tror inte på ödet, jag tror på människans förmåga att fatta beslut. Men människans förmåga att fatta rätt beslut, där har vi en del kvar att lära...

Parkourveckan slut

Och äntligen lite lugn och ro och kanske t.o.m lite fokus på skolan igen. Med lite tur iaf, jag har lite annat som distraherar mig nu för tiden. Jag mår ganska bra efter idag iaf, kändes som hjärtat slog ett par extra slag också.

Men nu är det en pluggvecka framöver, självklart med dom vanliga parkourträningarna också. Jag behöver något kul att skriva examensarbete om. Hjälp! Några bra (idrotts- eller hälsorelaterade) idéer? Mitt stora intresse ligger ju inom motorisk inlärning, utvecklandet av balans, koordination, kropps- och rumsuppfattning osv, men det skulle bli en lite för jobbig (och lång) studie för en termin...

Parkour Akademin går bra som vanligt. JAG VILL TILL LONDON!!!
Behövde bara skriva det....

Och förresten, ni från eldsjäl som läser det här. Jag har en shisha som måste rökas in och färsk hallontobak. Får dra hit er nån dag.

Jag börjar visst 13 imorgon så jag tänker inte sova på ett tag utan fixa middag. Jag blev lite sugen på köttfrossa så jag ska köra in 0,5 kilo kött i micron, trycka ner det i stekpannan, salta och peppra och se vad som händer ;)

Chilldag? Jaaa...

Det här blir mest ett inlägg för att visa att jag överlevde veckan. Känner mig inte så sjukt trött heller faktiskt men igår på träningen kände jag mig inte riktigt pigg någonstans.

Dagen spenderades på en ganska stillsam föreläsning på förmiddagen och en lika stillsam hemmavistelse på eftermiddagen och kvällen. Precis vad som behövdes egentligen. Ett par kycklingfiléer, en bra film, bra musik, lite ben&jerrys, blev en ganska skön eftermiddag :)

Imorgon ska jag faktiskt inte träna heller (hör och häpna) men på söndag så är det stadsvandring igen, kommer bli kul iofs, men desto skönare med lite helg först.

Tog en promenad i stan här om kvällen efter en avslutat parkourworkshop, rensade tankarna lite. Jag kommer nog aldrig tröttna på det här stället ovanför slussen (där bilden är tagen).



Inte världens mest intressanta inlägg ikväll kanske men jag ska sova lite nu, bra dag imorgon. God natt.

Chillvecka? nope.

Igår (fredag) fick jag en chilldag. Det behövdes verkligen, kanske behöver en idag också egentligen. Men ikväll är det dags för parkour igen, och imorgon kväll osvosv.

En gång i tiden, säg runt gymnasiet, så var jag faktiskt grym på att chilla, på att komma hem efter skolan och inte ha något som jag behövde göra och kunde alltså göra ungefär lite vad som helst, vilket förstås resulterade i mycket datorspelande. Ett under att jag höll mig vältränad, fattar inte hur..

Anyway, nu för tiden, alltså kanske 1,5 månad tillbaka så har jag haft så mycket att göra inom parkouren, eldkonsten och nu de senaste veckorna även skolan som kickat igång. Jag fick för mig att kolla vad jag har att göra varje dag den kommande veckan, utöver plugg dvs.

Idag:         Parkourworkshop och eldshow
Söndag:   Parkourworkshop för Stadsmuseet
Måndag:   Kör träning med Parkour Akademin
Tisdag:     Parkourworkshop för Södra Stockholms Folkhögskola
Onsdag:   Parkourworkshop för Ski Unlimited
Torsdag:  Kör träning med Parkour Akademin
Fredag:     SOOOOOOVAAAAA!!! + en kompis inflyttningsfest :)
Lördag:     Ledig hittills, men vänta bara...
Söndag:    Parkourworkshop för Stadsmuseet

Det konstiga är att jag faktiskt gillar det. Jag har alltid sagt att jag inte skulle palla att vara en person som har saker inbokade varje dag i veckan och jag undrarar om jag fortfarande är det. Jag tror det, men jag tror att det ska lugna ner sig nästa vecka och speciellt nu när det blir kallare och kallare.

Sen ska jag försöka träffa allt eldfolk och recensera en vattenpipa från vattenpipan.com också. Återkommer om det, men här är en bild så länge på själva shishan, länkad den här gången. Tycker den är jättefin :)


Jag ska få tid att träffa min förra flickvän också (gillar inte att använda "ex", hon var mer än ett ex) för det var för länge sedan sist, verkligen för länge...

London då, jo nu ska vi dit. Blir en helg i mitten av oktober. Får bara hoppas att vi slipper ösregn men i vilket fall kommer det bli en milstolpe i min parkourutveckling. Får se hur saker spelar ut sig.

Ångest!

Jag är kass. Eller ok, inte så kass kanske. Men jag har lite ångest.

Det är en massa roliga parkourprojekt på g, skolan kör på i lite lagom tempo (även om jag är lite nervös för ett seminarium imorgon) och det mesta är ganska bra.

Men nu när parkouren har kommit igång så mycket som den har så frågar jag mig själv (i kombination med en vänlig men bestämd spark i arslet): Varför har jag inte åkt till London än!?

För er oinsatta, i London finns Parkour Generations som är en grupp traceurer som lär ut parkour, tränar tillsammans, kör events osv. och mer eller mindre är parkourens centrum i världen just nu. Flera av de första traceurerna från Lisses har flyttat dit och jobbar med dom. Och dit vill jag.

Jag vill träna med dom och lära mig från källan för en gångs skull. Nästa steg är att spara ihop 10000 och gå A.D.A.P.T. och bli certifierad parkourinstruktör. Vill, vill, vill... Får bli stipendium nån gång nästa år med lite tur...

Nu har jag dessutom kommit i kontakt med Dan Edwardes, en av huvudpersonerna i Pkgen, som vill att jag kommer dit och tränar med dom! Visst, jag pluggar (får CSN) och jobbar men att dra till London kostar både tid och pengar som jag inte har just nu!

Så ja, jag har lite ångest och är lite bitter för att jag inte lagt undan pengar till det här sedan ett år tillbaka. Jag borde vetat bättre.

Några funderingar

Den senaste tidens händelser har fått mig att fundera lite. Det har inte varit något speciellt, bara småsaker som fått mig att tänka till.

Idag t.ex. (eller igår blir det vid den här tiden) så satt jag och funderade på vägen till skolan. Folk som jag såg omkring mig såg så besvärade ut, nedtyngda. Antingen var de väskor, stora jackor eller något annat dom släpade på plus att dom sällan så så värst glada ut.

Jag funderade på hur jag skulle känna mig i deras ställe, med mina egna erfarenheter av mig själv dvs. Hur orörlig och nedtyngd jag skulle känna  mig. Att inte kunna springa som jag kan, röra mig som jag kan. Det vore hemskt.
Sen finns det ju också synen på omvärlden. Jag ser mig själv som ganska positiv, mina vänner skulle nog säga väldigt positiv och jag tänkte på folk som verkar allmänt griniga, gnäller på mycket eller bara stör sig på allt och jag är så glad att jag inte är sån. Vilken jobbig värd dom måste leva i.

Sen har vi dom självsäkra, glada människorna som trots detta lever i sin lilla bubbla, ointresserad av sin omgivning. Snabba i sina slutsatser och styrda av vanliga mänskliga fördomar och sina bestämda mallar och ramar om hur livet ska vara, se ut och fungera.

Bara lite saker jag funderat på..

Idag såg jag också två tjejer som skulle igenom en spärr vid pendeltågsstationen. Ni vet dom här tre pinnarna som sitter på en roterande skiva, det som utgör själva spärren? Den första drog sitt kort och sen klämde båda in sig mellan två sånna pinnar. Alltså creds för att dom fick plats, men vilken osmidigt sätt att planka på, och det blir ju inte direkt jättediskret heller.

Jag är inget fan av plankande för jag vill inte ha dyrare sl-kort än det redan är, men om man ska planka så kan man väl iaf göra det med lite stil...

Och en sista sak att gnälla på, på tal om stora jackor som jag nämnde tidigare. Folk går med dunjackor när det är 12 plusgrader. Ett under att folk inte svettas ihjäl... I ren protest har jag gått i t-shirt i två dagar i sträck nu, det kändes jättebra :)

Nej nu måste jag nog sova lite snart. Kanske.. får se.

Bekymmerslöst

...är det ju iofs aldrig egentligen. Men det räcker med en lugn promenad på stan för att inse hur bra man egentligen har det. När man går förbi folk som måste stanna var 10e meter för att rätta till sina obekväma, men spegelblanka, omsorgsfullt polerade skor eller fjortisar med gåsjacka i 15 plusgrader och byxorna vid knävecket vars skarpaste förolämpning lyder: "Du är kass på CS!" så blir man ganska nöjd med sig själv.

Jag satt på en av mina favoritplatser i stan och mådde bra idag med tanke på det jag just skrev. Ser ut så här där ungefär. Eller ja, iaf en liten bit av utsikten :)

Aka guldfjärdsterassen vid Hilton, Slussen, Stockholm

Vissa har så konstiga problem. Jag stod bredvid en person i en kassakö idag på ett snabbmatställe (Obs inte donken) och den här personen hade problem med att läsken välte ut över allting när hon bar den i takeaway-påsen. Det hade hänt två gånger tidigare och nu skulle hon ha ersättning för dom två menyerna. Vänta nu...

Hon vill alltså ha ersättning för käk som hon själv vält läsk över. Ok, misstag händer även om det knappast är restaurangens fel. Att det händer igen är väl också godtagbart även om man tycker att man skulle kunna förstå lite simpel fysik tills dess, eller kanske lära sig? Men sen att vilja ha kompensation för båda dom menyerna?!

Nu när jag har gnällt på det... Jo just det! Skulle inte världen ha gått under igår (igen)? Eller missade jag det?

+     till dig bakom kassan på ovannämnda snabbmatställe
-      till er som går jättelångsamt upp för trappan när rulltrappan är full

Annars då... Parkouren går hur bra som helst, det finns en hel del planerat. Vi måste få lite bättre ordning på rutterna men i övrigt går det framåt. Visitkort och tröjor borde komma imorgon eller måndag-tisdag nästa vecka. Dessutom är det eldningar två helger framöver vilket man inte bör klaga över heller.

+     till mina vänner och mig själv på träffa vänner-fronten
-      till mitt kärleksliv

Blev visst lite att skriva om idag, det kändes inte så först. Men nu ska jag faktiskt få lite sömn. Jag är grymt sugen på att åka bräda men jag åker inte en meter förrän jag fixat en hjälm, sådeså.

Klantarsle och parkourälskare

Ja jag känner mig lite kass, men samtidigt väldigt bra varav det sistnämnda är lite svårt att förklara. Jag har hoppat lite mellan sällskapssjuka och ja, inte sällskapssjuka på sista tiden. Det har varit en del intressanta saker i skolan som har distraherat lite iaf, kroppssammansättning i det här fallet. Jätteintressant :)

Sen lyckades jag självklart ramla rejält när vi åkte freebord igår och jag hade självklart inte hittat nån hjälm än. Är det bara småkidsen som ska ha hjälm? Vad gör vi tjockskalliga 20+ när vi behöver en kruka? Aja, jag mår bra iaf, bara lite öm fortfarande plus några småsår som ska få läka.

Visst är det intressant att jag har skadat mig mer efter en knapp månad med freebord än vad jag gjort på 3 års parkourträning? Jag tycker det är lite häftigt, och lite läskigt.

Jag var iaf tvungen att kila in till stan en vända vid 19, när parkourträningen startade som jag av förklarliga skäl inte ledde idag. Jag fixar liksom inte att sitta still hemma och göra ingenting. Det än en av de få och kanske t.o.m en av de första gångerna jag kommer till en parkourträning som startat, då i vanliga fall jag oftast leder dom. Och jag blev förvånad hur härligt det ser ut att se dom springa. Hoppa, krypa, flyta runt allt som kommer i deras väg och glädjen som de gör det med. Finns det någon bättre träningsform? Svara inte på det, för ni kommer ha fel :P

Jag passade också på att gå lite i stan, alltså gå normalt för en gångs skull. Jag gör det alldeles för sällan och det behövdes.

Nu ska jag göra det jag brukar göra när jag har en anledning att göra mig själv glad. Hitta en lagom galen komedi eller någon rolig människa på msn (eller båda) och äta ben & jerrys, jag behöver säkert utöka mina 13% fett iaf :D

Parkour, freebord, eld och skola

Ja det verkar som saker har blivit som vanligt igen, de fyra stora beståndsdelarna av mitt aktiva liv har börjat samverka igen. Dom har en tendens att göra det när skolan kommer igång antar jag.

Parkouren går lika bra som vanligt. Vi har kört vid slussen i ett par veckor nu och ska köra iaf någon träning till där innan vi rör oss vidare mot medis. Vi har gott om folk och dom verkar tycka om det vi gör, så där är allt bra. Det är som vanligt en del aktiviteter utanför Parkour Akademin Stockholm. Jag ska inte räkna upp allihop men det är alltifrån ungdomscafér till eventföretag. Tur att dom håller mig sysselsatt iaf :)

Freebordåkandet går bra som vanligt. Det har varit lite dåligt med åkning pga dåligt väder men nu har det klarnat upp och det ska nog bli lite åka idag. Med det dåliga vädret så passade jag på att uppgradera alla lager i brädan, på alla sex hjulen. Det gav en grym fartökning, så värt.

På lördag är det en eldshow planerad på en skola i Djursholm som har 10års jubeleum. Kommer bli så grymt! Det är jag och 4-5 vänner. Bara jag tar ändan ur vagnen och kollar upp mina stavar så dom är i eldbart skick. Det kan vara ett plus har jag hört.

Skolan kör på som vanligt också. Läser näringslära och kroppssammansättning nu. Fick nyligen lära mig att jag har 13% fett och 42 kg muskler. Det känns alltså som att parkouren lönar sig :)

Ja det var väl lite kort och gott om just nu. Nu måste jag fixa min tvätt. Ta hand om er!

RSS 2.0