Kvällens träning

Gick väl ungefär som väntat, alltså riktigt bra.

Det känns som vi tappade lite på diciplinen ikväll igen, men det är lite svårt att hålla den när gruppen består av 8 pers (inkl ledare) som alla är kompisar. Det ska ju vara kul också, svårt att bara stelna till med sina kompisar.

Dom hade iaf duktig träningsvärk sedan förra träningen. Mission accomplished! :)

Det märks redan tydliga förbättringar i självförtroendet runt olika hinder, och förstås en smula tonårshybris. Visst är det kul att börja hoppa mellan räcken bara för att man helt plötsligt vågar, men vid en sån riskabel rörelse blir den fysiska, motoriska säkerheten mycket viktigare. Det spelar ingen roll om man klarar att hoppa till räcket om risken är stor att man missar.

Så var inte fallet ikväll, men det är en vanlig riskfaktor.

Nästa träning körs på måndag den 4:e och jag tänker skicka ut mail senast på lördag. Dags att få lite sömn...

Parkour Akademin Stockholm



Ja, nu är det igång. Första träningen kördes idag vid Luma i Hammarby Sjöstad. Den här bloggen kommer få fungera som tillfällig hemsida för Parkour Akademin tills vi får till en riktig sida, som det är nu så behöver vi egentligen bara en plats att skriva info.

Uppslutningen var väl inte riktigt lika god som väntat med tanke på hur intresset sett ut på sista tiden. Men jag har fått flera mail från folk som har semester osv. Vi får hoppas på mer folk i framtiden. Däremot hade jag varit både förvånad och imponerad om vi fått 20 pers på första träningen, men det är så här det börjar. Sen kanske jag bör nämna att 8-12 pers är ungefär så många som jag vill ha i varje grupp så antalet var inte helt fel iaf.

Deltagarna var grymt duktiga och jag tror att dom kan bli hur duktiga som helst om dom bara fortsätter. I fortsättningarna kommer träningarna att köras på måndagar och torsdagar, samma tider som hittills (19-21).

Nästa träning körs som planerat torsdag den 31 juli men efter det så är tanken att träningarna fortgår löpande varje vecka. Jag kommer skicka ut mail senast imorgon. Ett litet tips också, till er som läser här för parkoursnacket och inte vill läsa allt konstigt vardagstjafs jag skriver om är att trycka på "Le Parkour" i botten av den här posten, eller i kategorilistan på höger sida. Tryck på den så slipper ni alla onödigheter

En liten sluttanke innan jag går och sover... Sedan jag började lära ut parkour för två år sedan har jag velat starta något sånt här och nu är det igång. Det är bara hur kul som helst. Nu ska vi bara hålla igång det och hålla fanan högt. Jag uppdaterar snart igen, ha det bra så länge och tack igen till er som kom idag!

Sysselsättning

Något som jag just nu verkar sakna. Eller ja, jag jobbar dom här veckorna men nu är det söndag, temperaturen ligger bara runt 24 grader än så länge, klockan är snart halv elva och jag har ingenting att göra.

Det var länge sedan jag inte hade nånting att göra... En skum känsla är det iaf.

Segt på jobbet

Ok, det här är något jag aldrig skriver om, men jag har sedan länge (tack vare min gode vän Peter som jag träffar alldeles för sällan) älskat stand-up. Favoriten är självklart Magnus Betnér, men nu sitter jag och har tråkigt på jobbet och har tömt ut varenda Betnérklipp jag hittat. Men så hittade jag den här killen, Gabriel Iglesias.

Hans show Hot and Fluffy finns på youtube i fyra delar. Är ni fler som har tråkigt på jobbet så ta en titt. Han är hur bra som helst :D








Träna, duscha, träna, duscha...

Min dag i korthet känns det som, men det blir bara kvällen egentligen.

Jag började 12 idag så jag drog till stan tidigare, tränade lite och satte in lite pengar. Jobbet var som vanligt en dag av youtube och dagens höjdpunkt var (som vanligt) att lämna butiken i 20 min för att fixa lite lunch. Jag slutade som vanligt vid 18 och drog mig till slussen för att träna. Dessvärre hade jag käkat för lite lunch (sushi) så energin var inte på topp så länge som jag hade velat.

Säga vad man vill om stockholmarna men dom känner iaf till Le Parkour, på gott och ont. Min vanliga uppvärmningsplats vid slussens t-banenedgång är ett underbart ställe, med en nackdel. Det går förbi massvis med folk. Det är inte störande i sig, det störande är att folk stannar och tror att det är nån sorts gatushow. Fan, låt mig träna ifred! Men man ska väl inte gnälla, det är ju roligt att folk är intresserade iaf.

Efter ett tag började det kännas lite lagom segt i benen och hård träning i 28 plusgrader blir lite jobbigt i längden. Så, drypande av svett och täckt av vägdamm så rörde jag mig hemåt.

Väl hemma tog jag en lång, mycket kall dusch och fixade lite middag. Utanför mig har jag toppen av kullen som jag bor på, där finns mjukt gräs och en ruskigt fin solnedgång så jag tog eldstavarna och gick ut och tränade i en knapp timme. Hur mysigt som helst men sen vart jag ju lika blöt av svett igen.

Jag har precis kommit ut ur dagens andra kalldusch. Känns som jag ska chilla nu resten av kvällen :)

Bra känslor

 Nu känns allt så där bra igen. Parkourklasserna startar nästa vecka och loggan och namnet är klart. More I ain't telling. Yet ;)

Jobbet känns mycket bättre nu på något sätt. Beror nog främst på bra sällskap men också för att jag bara jobbar sextimmars dagar nu fram till min födelsedag och sen är det en hel månad kvar till terminstart. Inte helt fel. Jag snackade parkour i P3 idag också tillsammans med en av mina bästa träningskompisar, blev ganska bra. Hoppas att vi når ut till många.

Vi var och fixade en kostym idag också. Kändes lite off med tanke på att jag inte haft kostym på säkert 5 år, men jag måste erkänna att det kändes ganska bra. Får se vad jag ska planera in till min födelsedag också, men det blir nog nån form av chillfest. Kanske ska fixa en vattenpipa tills dess...

Jag har nästan fått alla bilder från det senaste fotosessionen med Patrik Öhman också, måste bara posta ett par (ja vet, jag är ego).

Två till av patriks bilder i sneakpeakversion.

Ok det här blev ett ganska spretigt och förvirrat inlägg men jag är trött, full med wok och i en sockerdal. Nej, nu måste jag sova lite. Jobb imorgon.

Mer jobb och mer parkour

Sedan CBY har jag jobbat, mitt vanliga jobb på Gå & Löp Kliniken här i sthlm. Det är verkligen inget dåligt jobb men jag skulle aldrig klara av att jobba så under en längre tid. Gå upp, vara på jobbet, sova, gå upp, vara på jobbet... Allt jobbande har också gjort träningen mer sällsynt, men imorgon ska jag ut direkt efter jobbet. Känns behövligt.

Jag är lite tankspridd just nu, det går tankar åt lite alla håll men jag har börjar iaf bli klar för att köra igång parkourklasserna som jag velat starta upp i 2 år. Jag ser så enormt mycket fram emot det. Egentligen behöver jag bara sätta en tid nu för första träningen och så är det grönt att köra.

Det blir inte mer inlägg än så här ikväll. Jag har som sagt lite för mycket på hjärnan just nu. Inte många olika saker, bara lite för mycket. Det finns saker som jag vill prata om men inte hur som helst, eller med vem som helst.

I vilket fall, det viktigaste är att jag på det stora hela mår väldigt bra. Jag har vänner som jag inte skulle byta mot något, jag har nästan fått ordning på mitt hem, parkourklasserna kommer igång och... jag jobbar imorgon.. fan. Men skit samma, jag är glad :)

Hemma

Från CBY´08.

Trött och glad, igen. De senaste 4 dagarna har definitivt varit några av de bästa på hela året och nu väntar 3 veckor jobb med min födelsedag som avslutning :)

CBY´08 var en fullständig succé. Det var länge sedan jag hade så kul under så många dagar i rad. Nog för att vi hade lite regn men det kompenserades lätt för genom att bete sig som en jojo mellan bastun och sjön.

Bastun ja. Jag tror inte att jag spenderat så här mycket tid i en bastu ens under hela förra året, OCH året innan det tillsammans. Men det har inte bara bastats. Det har körts eldbattle, eldshower, eldfotboll, salsa, dubbelstavskast (säger nog inte så mycket men iaf), akrobatik och en massa degande och badande.

Idag, lagom pigg som jag är (låt oss säga att det funnits en viss sömnbrist på senaste tiden) har jag jobbat. Det är inte tråkigt direkt men saatan vad skönt det var att sluta idag.

Nu ska jag plocka upp min tvätt, fixa klart min middag och skicka ut mail om parkourklasserna. Ha det bäst!

:D

Det här blir ett väldigt flummigt inlägg men det mesta är så bra just nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till!

Jag ska till CBY i övermorgon
Igår körde vi den största parkourworshopen (via stadsmuseet) som vi någonsin gjort
Vi har nu intresselistor med säkert 50 pers till de kommande parkourklasserna.
Vi har fått kontakter hos DN och ett akritektkontor inblandade i ombyggnaden av slussen
Vi har hittat några nya helt underbara träningskompisar som jag förstås ska ut och träna med ikväll
På sista tiden har det publicerats ett antal av våra artiklar om parkour vilket lett till ett enormt intresse (därav intresselistorna). De flesta har iofs fått för sig att jag representerar Le Parkour Sweden, vilket jag faktiskt inte gör.
Sist men inte minst, det är sol, 22 grader och jag har glass i frysen!!!

Två av den senaste tidens artiklar. I detta fall Mitt i Solna och DN på stan.

Det där var några saker men nu orkar jag inte skriva fler. Suffice it to say, det är en härlig tid :)

Nuläget och en fundering

Det var skönt att komma iväg till Uppsala ett tag. Det är en härlig stad att träna i och det finns både små, tekniska utmaningar och större, mer krävande saker att göra. Det kombinerat med härligt folk gör Uppsala till en toppenstad för parkour. Ni som inte tränat där förr, gör det.

Parkouren åt sidan så är det snart dags för CBY!! Förra året hade jag för många events med parkouren att ta hand om och det blev aldrig av men på fredag så kör jag ner med 4 galningar till. Kommer bli hur skönt som helst :)

Fram tills dess ska jag fördriva tiden på något bra sätt. Imorgon kväll kör jag en parkourworkshop för stadsmuseet men annars är veckan ganska tom fram till fredag.

Det blev en skön dag idag iaf, trots näst intill konstant ösregn. Jag satt på msn hela förmiddagen och roade mig åt att alla är deppiga eller sega pga vädret. Jag är väl inte så annorlunda men sen skulle en kompis komma till sumpan så vi gjorde sällskap. En tur in till stan och ett antal timmar senare kom jag hem. Kändes skönt att göra något vettigt av en seg dag, tack för det!

Över till en fundering som jag haft, gällande självförtroende.

I och med eldartisteriet och min parkourträning har jag byggt upp ett självförtroende, eller snarare en självtillit som jag värderar högt och eftersom båda mina ovanstående intressen bygger på det så skulle jag inte klara mig så bra utan det. Men ibland så sviktar självförtroendet och jag känner inte att jag lever upp till min omgivning, jag känner mig otillräcklig. Även om det inte är ofta så drar det fram en känsla som jag vill hantera.

Som jag just blev påminnd av en klok person, så vore det rentav omänskligt att aldrig känna någon form av tvivel till den egna förmågan, det är trots allt genom självkritik vi växer. Men min fundering kvarstår.

Ni som känner att ni har ett starkt självförtroende, hur känner ni? Vad har ni för knep för att känna er tillräckliga i en sådan situation?

Uppåt och nedåt

Jag ska börja med det tråkiga. I förrgår, 2 juli när jag var ute och tränade fick jag beskedet om att min farmor gått bort. Det var ingen enorm överraskning men tragiskt ändå. Jag har förlorat släktningar förr men ingen som jag varit så nära. Jag skriver inte så mycket mer här för händelsen har ältats tillräckligt. Nu lägger jag hellre fokus på att hedra henne och jag har skrivit en tanke på Eldsjäl till hennes minne.

Jag var på en eldträff igår kväll och det hjälpte mycket. Inte för att jag vill glömma, men för att jag måste fortsätta mitt eget liv, inte sacka ihop även om jag tog en del tid för mig själv då också. Det blev ingen eldning, men gott om träning, klättring och ätande av kakor.

Imorgon åker jag till Uppsala för att träna där under dagen så får jag se vad som händer nästa vecka. Förutom en parkourvandring på tisdag och CBY från fredag och framåt så är kalendern ganska tom.

Pengar må vara trevligt men jag ser inte fram emot att jobba i tre veckor direkt efter CBY, men man måste ju håva in lite pengar och speciellt om jag ska ha råd med träningsresan till London och Parkour Generations senare i sommar.

Ta hand om er så länge så ska jag skriva igen efter Uppsala!



Träningsdags

Klockan är snart 19:30, det är 20 grader, solen skiner och jag ska träffa en av mina bästa träningskompisar. Blir liksom inte mer perfekt än så. Kursen blir mot slussen och hammarby sjöstad. Jag skriver mer senare, nu ska jag ut.

Kort om just nu

Ny design!!! Jag vet inte om den här helt klar men jag tror det, för jag älskar den faktiskt som den är nu. Om ni inte gör det... ja det bryr jag mig faktiskt inte så mycket om :P

Just nu ligger min finplanering inte längre än en dag framåt. Imorgon ska jag nämligen dra mig till Ikea och fixa lite välbehövda möbler. Det kommer bli värsta lyxen att ha stolar vid sitt matbord.

I övrigt är jag lite lagom seg efter dagens parkourjam. Vi har besök från Malmö i två dagar till så vi får se hur mycket träning jag hinner med imorgon med allt annat jag vill göra.

På torsdag kör vi eldning i grytan på långholmen igen. Mycket folk kommer dit så det ser jag fram emot. Känns så sjuukt bra att vara aktiv inom Eldsjäl igen.

Nästa helg då... Då är det faktiskt jam i uppsala av alla ställen. Mysig stad att träna i med härligt folk att träna med. Kan det bli bättre?

Då är det bara fredag och söndag kvar den här veckan... Aja, jag ska nog hitta på nått kul.

Dagens (onödigt suddiga) bild blir ryggen på min tröja som kom med posten igår. Jag visste att jag borde gjort texten större, men jag älskar den iaf. Jag brukar iofs träna i linne men jag får väl variera mig lite.



Nu ska jag lägga mig i badkaret och sova...


RSS 2.0