Tillbaka till verkligheten

Även om de senaste 4 dagarna vid med eldshower i Sala silvergruva har varit värsta semestern så är det faktiskt skönt att vara hemma.

Dagarna har gått väldigt fort och har gått åt till träning av diverse konstformer (poi, stav, akrobatik osv), massage, sitta och prata med folk i solen, röka vattenpipa eller vara nere i gruvan.

På fredagen fick vi rundvandringen i gruvan, dels för att vi som inte sett den förr skulle få göra det men också för att reka vår eldplats för lördagens eldningar. Det var den s.k. ekosalen som vi skulle elda i. En enorm sal i gruvan med ett eko på ca 20 sek.

På lördagen körde vi ett rullande schema med grupper som showade i turer. Att elda i ekosalen i 3 plusgrader 155 meter under marken var nog något av det häftigaste jag någonsin gjort. Jag får världens fånigaste leende på läpparna bara jag tänker på det. Ljudet från facklorna som ekar i gruvan var helt otroligt, för att inte snacka om eldblåsen och sånger som sjöngs under showerna. Ljudet var bara helt fantastiskt, liksom det mesta under de här dagarna.

En liten stämningsbild från gruvan. Inte konstigare än någon annan eldbild men det är ett bra minne :)
Uppvärmning i ekosalen, här med poi.

Den här lilla perioden borta har givit mig lite tid att fundera också.

Jag har flera gånger blivit tillfrågad varför jag har så "konstiga hobbys". Tänkte klara ut det lite kort. Ok, eldkonst och le parkour kanske inte är det som hamnar som elevens val i högstadiet men jag vet precis varför jag gör det jag gör och inget "normalt" som basket, karate eller kanske frimärkssamling.

Le Parkour är i mina ögon en ultimat träningsform som givit mig självsäkerhet, en god fysik, känsla för mina fysiska gränser, vänner över hela Sverige, möjlighet att röra mig på sätt som jag aldrig tänkt på tidigare och framför allt, frihet.

Eldkonst är en känsla, en värme. Inom detta har jag träffat helt fantastiskt människor som jag inte kan komma på hur jag skulle komma i kontakt med annars, sett saker som jag aldrig glömmer. Jag har lärt mig känslan av eld, hur mjuka lågorna är och kicken av att kontrollera dom.

Le Parkour låter mig känna mig stark och fri. Eldkonsten låter mig känna mig öppensinnad och osårbar. Fler frågor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0