Yttre fokus

Då kvällens utgång blev inställd av olika anledningar tog jag en del tid till lite enkel mental träning. En promenad på stan räckte bra. Jag tänkte inleda med att berätta om en kille jag tränat med tidigare som vid ett tillfälle berättade för mig om när han var utomlands och tränade med en kille som ägnade sig åt methode naturelle. De åkte bil till ett köpcentrum och parkerade i garaget. När de kommit in i köpcentrumet säger den här killen till min vän: "Minns du på vilket nummer vi ställde bilen på och vilka andra bilar som stod runt oss?"

Självklart hade den här killen inte glömt detta, utan ville kontrollera att min vän var medveten om sin omgivning, observerade den.

Inom Le Parkour har vi inget "krav" att notera allt i vår omgivning, vi fokuserar på rörelsen. Ett område som dessvärre tappar fokus i många fall är omgivningen, stora delar av den för att förtydliga. Jag pratar om balansen mellan fokus på den egna kroppen kontra omgivningen.

Välkänt för er aktivt tränande parkourutövare så är vi som traceurer mycket duktiga på att se möjligheter och potentiella hinder för vår framfart i den miljö där vi befinner oss, vi planerar vår rutt framöver och rör oss vidare. Det som ibland saknas är nästa steg i detta, att läsa av sin omgivning relaterat till en annan situation, att bredda sin observation, avläsning och analys.

Detta exemplifieras ganska enkelt av den träningen som vi brukar kalla people dodging* då vi måste läsa av hela vår situation, hur den kommer att ändras vartefter vi närmar oss nästa hinder. Vi läser av, förutsäger kommande händelser och inom loppet av en blinkning anpassar vi våra rörelser för att passera snabbt, enkelt och utan kontakt.

Nyckeln är observation, att skapa sig en holistisk bild av sin omgivning. Vi ska inte överanalysera, bara ta in och låta vår vana sköta sållandet av relevant information. Tänk detaljer, helheten kommer att fastna av sig själv. Detta tankesätt är inget som kräver konstant fokus från vår sida, men med viss träning hos utövaren och de här tankarna i bakhuvudet sker denna analys och avläsning ansträngningslöst. En fullständig, anpassningsbar bild av omgivning kommer hos en förberedd, mångsidig utövare att överföras till rörelser. Avvägda, snabba och exakta rörelser.

* En träningsform där utövaren rör sig genom en rörlig folkmassa (t.ex. en shoppinggata) så snabbt som möjligt utan att ha någon som helst kontakt med någon annan eller att på något sätt störa en annan människas egen framfart.




Kommentarer
Postat av: Andreas

hehe, people dodging har jag gjort några gånger, när jag har ankommit till centralen medelst tunnelbana och insett att pendeltåget som går en gång i timmen går om en och en halv minut... det har faktiskt gått ganska bra :)

2009-04-04 @ 00:35:01
URL: http://cynism.se
Postat av: Surfis

Spot on, Andreas. :)

2009-04-05 @ 19:18:32
URL: http://surfaren.se/
Postat av: Dee-Kej

Ah.. people dodging.. Det är också ett bra exempl på att vi parkourutövare är schyssta människor, eftersom vi där (som alltid) strävar efter att aldrig ens vara i närheten av att komma i kontakt/störa andra människor när vi tränar =)

2009-04-07 @ 20:11:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0