En kort tanke om flow och samverkan

Detta är något jag tog upp under en övning på en av våra senaste träningar. Att få till ett flow.

Begreppet flow har egna betydelser i många olika träningsformer och ofta så är betydelsen ganska entydig, det flyter på, känns bra. Inom parkour är betydelsen ordmässigt lika men inte i helt dessamma i dess utförande.

Att uppnå ett flöde, ett "flow" i sina rörelser är ett av de mål som finns inom le parkour. Detta innebär simpelt nog en aldrig avstannande rörelse, att ständigt vara i förflyttning och aldrig stanna upp. För att uppnå det här målet krävs inte bara att fysiskt kunna utföra rörelserna med en visst snabbhet och precision men också två stora rent mentala delar.

1. Att ha tränat sig till den nivån att rörelserna inte kräver någon dirket tankeverksamhet utöver själva signalen att agera, rörelserna ska så att säga, komma av sig själva.

2. Att mentalt ligga steget före sig själv i rörelsen. Det svåraste momentet inom le parkour är att binda samman flera rörelser till en sammansatt och för detta krävs att min nästa rörelse påbörjas mentalt innan den fysiska rörelsen. När jag väl påbörjat en specifik rörelse skall fokus så snart det är möjligt läggas på nästa rörelse.

Något annat som rent fysiskt behövs och ofta underskattas är samverkan med sin milj, den fysiska omgivningen vi springer igenom. Det kan vara något så enkelt som att ta första löpsteget i en vattenränna för att få bästa möjliga frånskjut. Sedan vi började röra oss upprätt underskattas ofta även armarna vid förflyttning på plan mark. Vi kan simpelt nog använda armarna till att skjuta sig vidare vid passage i ett smalt hörn eller nära en vägg. Det kan handla om att dra eller trycka sig vidare vid mer tekniska passager mellan räcken och dyl. Jag ska betona detta mer vid kommande träningar när tillfälle ges.





Kommentarer
Postat av: Surfis

Detta gjorde mig inte direkt mindre sugen på att gå ut och flow:a. :P Tyvärr måste jag låta bli, även om det är fint väder. Krasslig.

2009-02-20 @ 23:39:31
URL: http://surfaren.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0