One month challenge - Uppföljning

En månad har gått sen den 13 april. För er som detta inte säger ett dugg kan jag berätta lite kort.

One month challenge handlar om att hitta en mental spärr och övervinna den. Kort, långt, högt, lågt spelar ingen roll bara det är en rörelse inom din fysiska förmåga som du har svårt att våga göra av någon anledning.

Mitt första mål inför denna utmaning var ett längre catleap som jag kännt på många gånger utan att faktiskt göra det. Det är inga högre höjder inblandade, bara ett långt avstånd. Mitt andra alternativ var en längre precision som jag även den stått och funderat på ett antal gånger. Längden är inte problemet här utan höjden. Det är en bit ner mellan hopp och landning och det är betydligt längre ner efter landningen.

Ingen av dessa blev det.

Jag kom nämligen ganska nyligen på en spärr som jag haft länge, en som inte bara var en längre eller högre version av något jag gjort tidigare. Det handlade om löpning på ett räcke. Jag hade ett speciellt i åtanke, ca 150 meter långt och 1 dm brett med en bilväg på ena sidan och en cykelbana på andra ett antal meter ner.

Jag fick det gjort efter ett fotojobb då jag hade hoppat omkring framför en kamera i ett antal timmar och var lite lagom seg. Jag tänkte först ta t-banan hemåt men kom på mig själv efter spärrarna. Det var varmt, solnedgång. Fanns ingen anledning att inte ta en runda.

Jag kom springande mot räcket, hoppade upp och började gå. Sen släppte bara något, jag var uppe i varv, hade en härlig låt i lurarna och fixade helt enkelt inte att gå längre. Jag började jogga och slutade inte förrän jag hoppade ner i slutet av räcket. Det var länge sen jag fick en så skön känsla, men med tanke på hur länge jag har velat springa på det räcket så är det inte så konstigt.

I adrenalinkicken glömde jag förstås att fota själva platsen men jag får lägga upp det senare om jag kommer ihåg.

Nu till er aktiva traceurer som läser här då och då, vilka spärrar har ni lyckats bryta den här månaden?



Kommentarer
Postat av: Ronnie

Trevligt att höra att du "besegrade" räcket! :-)



Själv blev jag väldigt inspirerad utav utmaningen som Dominic slängde ut till oss traceurer, så jag begav mig nästan genast ut till en utmaning jag haft länge.



Resultatet finns att beskåda på min blogg. Filmade det hela (en längre precision från en stor sten, till en klippvägg, med landning på en väldigt liten avsats).



MEN, jag har besegrat några mindre utmaningar efter det med. Senast i tisdags så besegrade jag något jag har gått och övervägt länge. Ett hopp mellan grenarna på två träd. Blev ingen ren precison, utan mer som ett hopp steg, med ett ben framför mig. Nästa steg ska bli att göra precision där.



Tog mig en bra stund att samla mod till att hoppa.. På ena sidan är det en strandbank till en sjö som ligger alldeles där. Fullt av massa äcklig dy och gudarna vete vad. Inget man vill ramla i!



Höjden var inte så massiv. Högt nog ändå med lite över 2 meter.



Nerifrån verkade allt nog så enkelt. Avståndet mellan träden är inte heller det så enormt. Kanske 2 meter även där. Men när man väl kom upp i trädet, och stog där. Då kom rädslan likt en fet käftsmäll.



Tog mig säkerligen 20 - 30 minuter innan jag fattade mod. Jag såg hur jag hoppade i min fantasi. Såg exakt var fötterna skulle landa..



Efter mycket om och men, så räknade jag till slut till tre, och på tre så lutade jag mig fram, och så var det bara att hoppa..



Gick bra, och jag är grymt nöjd. Var där går igen, och gjorde det tre gånger till. Fortfarande fanns rädslan där, men mycket mindre nu, och det gick mycket fortare från tanke till handling.



Sorry om det blev lite långt! :-)



/Ronnie

2009-05-14 @ 08:50:33
URL: http://havagrim.blogg.se/
Postat av: Ronnie

Här är en direktlänk till min utmaning istället, så slipper ni sitta och gräva i bloggen.



http://havagrim.blogg.se/2009/april/mentala-utmaningar.html

2009-05-14 @ 08:52:00
URL: http://havagrim.blogg.se/
Postat av: Dee-Kej

Jag failade totalt med min utmaning, har knappt ens tränat den här månaden :S Ja måste verkligen komma igång med träningen igen snart...

2009-05-14 @ 10:01:04
Postat av: Surfis

Jag hade ingen direkt utmaning uttänkt för en månad sedan, men jag har ändå gett mig på en del saker. Det första var givetvis att komma igång med träningen, vilket jag nu gjort.



Igår var jag här:

http://www.parkourspots.com/spot.php?spotID=825

och gjorde några långa hopp som jag nog inte skulle ha vågat för en månad sen. Jag bara gav mig f-n på det helt enkelt, och det gick ju bra. =)

2009-05-14 @ 13:12:33
URL: http://surfaren.se
Postat av: Mauri

Visst blir man stolt över sig själv när man hamnar utanför sin mentala gräns? Bra jobbat bro!

Själv har jag tyvärr varit skadad i en månad och när jag började läka så skadade jag andra knät :(

Målet är kvar till när jag läker iaf. Du vet, springande catleap uppe på parkeringen? Du får veta när jag sätter den :D

Keep up the good work!

2009-05-15 @ 17:40:01
Postat av: Hampus

Kom inte på något alls först men tillslut kom jag på det. Katthopp!(aka monkey, blanda inte ihop med catleap) Efter en faceplant i höstas har jag inte vågat prova på det men det bestämde jag mig för att göra. Underbart! Lärde mig dash och kash med ;)

2009-05-16 @ 23:32:46
URL: http://wayoflife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0