Dålig källa

UPPDATERAD 5/5- 2009

NOTERA ATT DET FÖLJANDE INLÄGGET ÄR GAMMALT OCH REPRESENTERAR INTE NÖDVÄNDIGTVIS HUR MIN SYN PÅ LE PARKOUR SWEDEN SER UT I NULÄGET
-------------------------

Det här kommer jag nog få en del skit för, men jag bryr mig inte.

Le Parkour Sweden, som många nog känner till som den primära sidan för le parkour i Sverige, vars huvudsakliga funktion för allmänheten är ett forum, bör inte uppmärksammas längre.

För 2-3 år sedan var det annorlunda men med tiden har skitsnacket ökat, medlemsantalet ökat men kunskapen om parkour har inte förändrats. Det största problemet är dom som tycker att parkour är det man gör det till, det man tycker är roligast och det som passar situationen.

Det är FEL

Bara för at parkouren inte har några läroböcker i Sverige så kan man inte få för sig att man själv kan avgöra vad parkour handlar om. Det kanske är så att de svenska utövarna inte är tillräckligt mogna för att inse vad parkour är, jag tror inte det men det verkar så.

Ni som läser detta och är intresserade av parkour. Snälla använd aldrig forumet på Le Parkour Sweden som informationskälla. Vill ni hitta folk att träna med så ok, men ta inga videos, texter eller dylikt från forumet som sanning. Det krävs betydligt större erfarenhet av parkour än de flesta har för att kunna skilja sant från falskt.

Behövde bara få ut det.

En sak till. YouTube är INTE en bra källa. Detta borde vara självklart för alla, men det är det tydligen inte. Ett undantag där är förstås Parkour Generations egen kanal.



Kommentarer
Postat av: Sigge

Bra skriver, borde man inte bara starta ett eget forum? Tex. http://www.gratisforum.se/

2008-11-03 @ 17:37:04
Postat av: Sigge

Märkte att kommentaren verkar väldigt riktad mot att du skulle göra det. Ursäkta det var inte avsikten med kommentaren.

2008-11-03 @ 20:30:27
Postat av: Sigge

Inlägget kan verka väldigt riktat, ursäkta. Det var inte avsikten med meddelandet.

2008-11-03 @ 20:38:42
Postat av: Surfis

Jaaa, på dom bara. ;)



Allvarligt talat så har ju nivåkurvan pekat neråt där ett tag... Jag får väl försöka sätta lite fart på min sida istället. Där skulle ju kunna huseras lite vettiga texter också, inte bara kartor. Kanske kan vara ett ställe där du får skriva av dig, Martin? :)

2008-11-04 @ 16:51:44
URL: http://surfaren.se
Postat av: Martin

Haha tack surfis, men det är lungt :)



Parkour Akademins sida borde komma upp snart. LPS må ha många användare men det är färre aktiva på det forumet än vi har aktiva medlemmar på träningarna. Plus att våra (tragiskt nog) vet mer om parkour...

2008-11-04 @ 17:05:15
Postat av: Ronnie (Dead)

Väl talat Martin. Du satte ord på mina tankar. Tycker att stämningen på le-parkour.se länge varit överdrivet omogen, ända sedan jag blev medlem där i somras faktist. Känns som det håller på att utvecklas till en klubb för inbördes beundran. Aja, fortsätt skriv din blogg, den är alltid intressant att läsa. Borde ta mig till Stockholm någon dag och träna med er också. Skulle vara kul att träna med andra för en gångsskull. :) (Tränat själv i 5 månader nu).

2008-11-04 @ 22:09:07
Postat av: Le-man.

Du borde inte få skit för det, eftersom det är sanningen. Jag kan säga att forumet har blivit bra mycket sämre sedan jag blev medlem 2006, då var alla trevliga och hjälpsamma, och dessa förbannande, omogna personerna som bara sitter och skriver en massa dynga, ínte fanns. Väldigt synd att en grymt massa trevliga och sköna personer på forumet försvunnit för länge sedan. Men det gäller bara att hänga i och leka dagis fröken tills det lungnat ner sig. ;)

2008-11-24 @ 18:59:48
Postat av: Fem10sju

Det var helt enkelt bättre förr ^^ typ förra sommaren när det inte fanns något tjafs om vad som ar parkour eller inte och forumet inte var uppdelat i 2 olika delar.

2008-12-07 @ 20:16:42
Postat av: Johannes Falk

Men i vilket fall som helst så tycker jag det behövs en stor seriös fristående svensk parkourkomunity. Frågan är väl om l-pk.se fortfarande går att rädda, eller om det vore bäst att starta upp något helt nytt...

Jag har också minnen av en tid då det var en mycket högre nivå på det där forumet. Det bevisar iallafall att det är möjligt!

2008-12-20 @ 17:54:49
URL: http://www.johannesfalk.com
Postat av: Erik Amnell

Det är så sant det du skriver. Jag registrerade mig -06 och då var det riktigt trevligt. Jag vill inte påstå att jag eller någon annan i sverige är fullständigt kompetent att lära ut parkour, men en del av oss på forumet följer de grundprinciper som skapats i parkour. Jag gör det dels för att visa respekt till de människor som spenderade cirka 17år för att få sin aktivitet/konstform/livsstil/sport etc. känd.



En del människor på LPS gör tvärt om, bryter mot vad pk i grund och botten är. Vi alla får ha våran syn på pk men det finns gränser. Att exempelvis säga att pk är en sorts kampsport är t.e.x. fel eftersom det klart och tydligt är sagt att pk handlar att överkomma hinder utan att använda våld. Det är bara ett av många exempel. Om alla gör parkour till sitt eget försvinner tillslut syftet med det.



Filosofin verkar inte intressera någon.

Postat av: Erik Amnell (Cyper)

Det är så sant det du skriver. Jag registrerade mig -06 och då var det riktigt trevligt. Jag vill inte påstå att jag eller någon annan i sverige är fullständigt kompetent att lära ut parkour, men en del av oss på forumet följer de grundprinciper som skapats i parkour. Jag gör det dels för att visa respekt till de människor som spenderade cirka 17år för att få sin aktivitet/konstform/livsstil/sport etc. känd.



En del människor på LPS gör tvärt om, bryter mot vad pk i grund och botten är. Vi alla får ha våran syn på pk men det finns gränser. Att exempelvis säga att pk är en sorts kampsport är t.e.x. fel eftersom det klart och tydligt är sagt att pk handlar att överkomma hinder utan att använda våld. Det är bara ett av många exempel. Om alla gör parkour till sitt eget försvinner tillslut syftet med det.



Filosofin verkar inte intressera någon.

2009-01-26 @ 21:09:20
URL: http://erikparkourbloggspot.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0