Tröstätande och stadshistoria

Ja, jag drog som sagt ut på min promenad, helt underbart btw. Sen blev jag hungrig, sådär gigantiskt hungrig som man kan bli för att man har varit hungrig i timmar utan att tänka på det.

Så, eftersom jag kände mig allmänt kass fortfarande och nu också jättehungrig drog jag till min lokala Mongolian Barbecue. 14 bitar sushi i två omgångar, ett berg med thaikäk, en laddning glass och fruktsallad och en halv fanta (?) senare kom jag ut. Kalaset gick på ynka 85 kr. Så värt :D

Stoppad som en kudde tog jag mig till slussen och lunchade (inte jag dvs, men han) med en arkitekt som hade en hel del intressant att berätta om slussen och dess framtid. För er oinasatta så kommer slussen (sthlms parkour-paradis mitt i stan) efter en väldig massa års trogen tjänst att rivas och byggas om, en process som var tänkt att  påbörjas runt 2010, men troligen inte börjar före 2018 när citybanan ska stå färdig.

Tragiskt att riva något som är så perfekt för oss även om vi vet att det behövs. Jag vet att jag är dum i huvudet, men jag älskar verkligen den miljön. Skrovliga betongväggar, rostiga armeringsjärn som sticker ut överallt, flagnad färg, halvrostade ståldörrar som leder till platser där ingen varit på ett 20-tal år, utnötta gamla räcken... Alla dom saker som är så grymt bra att använda för oss. Där vi kan träna ostört, där vi inte behöver oroa oss för att skita ner. Vi behöver inte ens oroa oss för att något går sönder då allting som kunde gått sönder har gjort det för minst 10 år sedan.

En annan skön sak är att det är i den här typen av miljön som parkouren utvecklades (efter Vietnam då) för första början. Ett betongghetto där ingen störde eller stördes. Allt var öppet, fritt.

Aja, får hoppas att lagom till att slussen rivs så har Parkour Akademin vuxit tillräckligt mycket så vi kan fixa en parkourpark eller två, för att kompensera lite iaf. Men med lite tur så blir inte slussen vit och ömtålig som så mycket annat nybyggt (som vi därför inte kan träna på). Den kanske blir ett paradis som inte håller på att falla ihop? Vi får se...


Kommentarer
Postat av: Sessan

Jag bara ÄLSKAR Slussen!! Finns inget vackrare på sitt sunkiga och slitna sätt. <3

2008-10-04 @ 15:35:04
Postat av: Martin

Kul att fler än jag tycker så :)



Synd att den ska rivas, men å andra sidan så har vi troligen iaf 10 år på oss innan dom får tummen ur och tillräckligt med pengar för att göra något.

2008-10-04 @ 15:55:39
URL: http://traceur.webblogg.se/
Postat av: Sessan

Mmm, luktar sabotage här! ^^ Hehehe, eeeviiil!

2008-10-05 @ 19:30:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0