Tråkig olycka och värdelöst av aftonbladet

Jag träffade nyligen på en artikel i (alltid lika trovärdiga) aftonbladet om en kille som ramlade ner från ett tak när han "körde parkour" på taket. Bara tur att han klarade sig bra som han gjorde. Krya på dig kompis!

Det tråkiga med det här (förutom olyckan i sig förstås) är att det är precis sånt här som leder till att folk ser saker som självklara utan att verkligen veta, för att nån reporter skriver det dom tycker låter bäst i tidningen och folk bara sväljer det utan minsta kritik. Men sanningen är att en traceur skulle inte vara där uppe, hon/han skulle använda hinder som var lagligt tillgängliga och inte riskera mer än nödvändigt för att träna sig själv. Nu låter jag säkert gnällig, det är självklart inte meningen men sanningen är att parkour inte handlar om att klättra upp på tak.

Sen blir det ju inte bättre när aftonbladets reporter skriver: "Hindren kan vara hustak, stegar och broar". Snälla, försök ta reda på lite fakta innan ni skriver saker som läses av allmänheten. Kom igen nu...

Nej nu har jag gnällt klart, ska skriva om lite funderingar jag haft på sista tiden. Får bli ett eget inlägg tror jag.

Kommentarer
Postat av: Sessan

Du kanske borde försöka kontakta han som skrev artikeln och rätta honom? Jag menar det skrivs ju fel hela tiden och tidningar brukar ibland lägga en liten notis om det är något speciellt fel som uppmärksammas. Särskilt nu när det gjorts av nån som själv tränar parkour.

2008-10-16 @ 12:57:28
Postat av: Martin

Gjorde det samma dag artikeln stod i tidningen, men tror du han svarat? Alla reportrar kanske inte är likadana, men det känns inte som om dom bryr sig över huvud taget :\

2008-10-16 @ 16:19:58
Postat av: Sessan

Jävla muppar det finns altså! =/

Men cheer up! Ses på träningen ikväll!

2008-10-16 @ 16:34:22
Postat av: Erik Amnell

Precis då artikeln kom ut skrev jag ett mail till personen som skrivit den. Jag har dock inte fått något mail tillbaka. Det är så synd att det ska vara på det här viset. Det som jag blev mest besviken över var hur dåligt beskrev parkour.

Postat av: Felix

Jag är inte förvånad över hur Aftonbladet nyckfullt valt att beskriva det, som du säger, så att det "låter bäst", smaskigt och lättsmält, utan den minsta respekt för sanningen. Det är verkligen sorgligt.



Enligt min mening så är Aftonbladet och andra liknande kvällstidningar moraliskt förkastliga. Det bidrar till ignorans och skapar större intolerans mellan grupper i samhället. De borde gå hela vägen med deras fiktion och skriva helt imaginära barnsagor istället.

2010-06-27 @ 13:39:58
URL: http://neibegerblogg.blogspot.com
Postat av: moa

Fin och en väldigt bra blogg !

2010-06-27 @ 14:06:22
URL: http://woonies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0