Yakuza Red - Recension

En recension av Yakuza Red från Vattenpipan.com

 


Första intryck och konstruktion

Vad gör man om man redan har en stor fin pipa men inte orkar släpa med sig den överallt, eller bara röker med en kompis? Jo, man fixar en mindre...

Jag fastnade mest för den här pipan pga utseendet och vasen, både för sin dekor men också för stabiliteten, något jag gärna har i en pipa som jag har med ute på en mjuk gräsmatta. Vasen är förstås även stabil pga tjockleken på glaset i botten.

 

   

Första intrycket när jag fick hem den var att den (undantaget vasen) är nästan är lite lila i tonen under vissa ljusförhållanden, förutom slangen som alltid är lila. Lite intressant färgval, men inget att klaga på.


 

Pipan som (trots sitt japanska ”arv”) kommer från Kina kan räknas som midi, sträcker sig 47 cm över marken och väger ca 1,5 kg. Basen mäter 13 cm i diameter, vasens hals är 4 cm och slangen som följer med är lite drygt 12 dm lång.


Rökning

De flesta små pipor får snabbt bra kräm och denna är inget undantag, nackdelen blir förtås att den (liksom andra små pipor) snabbare blir varm. Den fungerar dock felfritt och utan läckage. Ett aningen bredare kolfat hade inte skadat men det är bara en petitess. Felfri rökning från en vacker pipa, inget att klaga på!

 

Rengöring

Storleken gör rengöringen enkel, speciellt om man som jag är van vid en större pipa. Dessvärre går inte ventilen att skruva av så den bör sköljas ur ordentligt mellan rökningar. Toppen, precis under gummipackingen måste skruvas på vid montering vilket kan kännas lite segt, men å andra sidan sitter kolfatet väl fast. Inget att klaga på här heller.

 

   

 

Slutlig kommentar (och lite fler bilder)

Jag älskar fortfarande utseendet på den här pipan, även om stammen kan se aningen lila ut under vissa ljusförhållanden, dock inte på foton som ni ser. Som en pipa som man gärna tar med sig så skulle jag också uppskatta en längre slang trots att den kommer bli lättare att dra omkull. Oavsett så kommer nog ändå att byta ut den mot en annan färg, t.ex. röd.

 

 Jag är jättenöjd och väldigt glad att jag fått tag i ett så bra komplement till min större pipa. Självklart funkar den lysande som din enda pipa också och funkar väldigt bra att ta med sig, den blir inte stor nerpackad direkt, plus att den är stabil och fungerar perfekt. Och om du inte gillar färgen eller tycker att stammen är för kurvig, ta den svarta versionen!

 

       


Kommentarer
Postat av: stefan

Grymt fin vattenpipa ;)

2011-04-30 @ 14:40:04
URL: http://www.vattenpipakungen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0