Tid för fokus

Dagen har varit varm (3 plusgrader) och blåsig. De senaste dagarnas snö/regn har till största delen torkat bort. Natten och morgondagen förväntas bli klara. Resultatet blir att för första gången på länge så kommer vi kunna köra träning på torr mark. Som jag nämnde i det senaste inlägget så är blöta en värdefull miljö att träna i men jag nämnde också att vi tränar för att det är roligt och sanningen att säga, det är mycket roligare när det är torrt.

Imorgon ska jag träna. Jag ska ta ett rejält pass innan kvällens ledda träning bara för att få fram den där känslan som bara parkourträningen kan ge mig. Det här är dock inte vad kvällens inlägg ska behandla, vidare till det.

Som traceurer bör vi känna vår egen kropp, detta är ingen nyhet, men det är inte tillräckligt att börja fundera först när träningsvärken kommer följande morgon eller först när en muskel sträcks under träningens första climb-up. Känslan ska komma innan träningen ens har börjat. Kroppen bör kännas igenom, konrolleras genom att känna av delarna som skapar helheten. Att kontrollera sin utrustning före användning är inget ovanligt hos erfarna utövare av olika träningsformer och vi som traceurer bör inte skilja oss i detta avseende. Kroppen är vår "utrustning", vårt redskap och denna bör kontrolleras för att uppmärksamma det som är viktigast i detta avseende: Kroppens funktion och din känsla rörande detsamma.

Är jag trött? Har jag sovit ordentligt?

Är jag hungrig? Har jag ätit för snart innan träning?

Hur känner jag mig i sinnet? Är jag motiverad? Har jag distraherande tankar?

Hur känns mina armar? Behöver någon av dem extra fokus idag?

Har magen och ryggen tränats ordentligt nyligen?

Hur känns mina ben? Känns knäna stabila eller ömma?

Är musklerna trötta? Har fokus mest legat på explosivitet eller uthållighet på sista tiden?

Några exempel bara. Detta är självklart inte frågor som jag lugnt och metodiskt går igenom före varje pass men genom en snabb men noggrann analys av den egna kroppen är det lättare att förbereda sig mentalt samt att ge bättre möjlighet att anpassa träningen för kroppens behov. Är det första gången du funderar över det här vid träning så ta din tid de första gångerna, med tiden kommer det bli lättare att snabbt få en känsla för vad du ska få in i träningen, tänka på vid anpassning och vad som behöver mer tid för fokus.





Kommentarer
Postat av: Ronnie

Bra skrivet! Tror det där är något som många glömmer bort. Kroppsmedvetenhet.. Hoppas kvällens träning blir trevlig. Jag dyker upp om en vecka på torsdagen! :)

2009-02-09 @ 16:05:17
URL: http://ronnies-training.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0