Vatten

Liknelsen mellan traceurer (aktiva parkourutövare) och katter har kommit upp tidigare. Inte bara med rörelsers utförande, namnen på dem och inspiration till dem utan också relationen til vatten.

Utövare av le parkour blir på något sätt alldeles livrädda så fort det blir blött utanför fönstret. Varför blir vi det? För att det inte är varmt och gosigt längre? Missförstå mig rätt, jag har fullständigt sympati för de åsikterna då jag länge delade dom.

Frågan är om det är värt att vara inne och gosa i värmen medans balans, koordination och rörelsevanan blir sämre och sämre? Visst kan man träna andra saker för att hålla fysiken uppe, men parkour är djupare än så. Det handlar om kopplingen till sin omgivning, räcket man håller i och marken under sina fötter. En koppling, en kontakt som lätt försämras under vinterhalvåret, ibland tillsammans med delar av fysiken.

Vi tränar för att behärska, eller t.o.m bemästra får miljö. Är det då dåligt med en miljö som kräver en ökad anpassning, kontroll och försiktighet? Vetskapen om hur du och din miljö fungerar trots blöta och kyla är bra kunskap, Lär dig det.

Följdfrågan om vi ser det åt andra hållet, är det värt kylan och blötan att träna ute under de här perioderna? Min åsikt är definitivt ja, men liksom det mesta inom le parkour så är även detta en personlig avvägning. Vi tränar trots allt inte bara för att bli bra på det vi gör utan också för att vi älskar det. Jag älskar det, tillräckligt mycket för att vädret mindre och mindre spelar roll. Ösregn är det enda jag hittils undviker av den enkla anledningen att jag inte har något tillräckligt offervilligt regnställ att träna i. Jag har inget problem med vatten, kroppen klarar det och kläder torkar men mobil och plånbok är tråkigt nog inte lika vattentåliga.

Så, om tre timmar är det träning. Utomhus är i en snygg gråskala, det är nollgradigt, lite lagom slaskigt och det faller fortfarande blötsnö sedan i morse. Får se hur många modiga vi får ut idag...






 

Kommentarer
Postat av: Karl

Härligt med lite kyla å blötsnö. Gött å se att du inte glömt bort bloggen. Perfekt läsning på jobbet. Du har många bra värderingar och tankar värda att läsa och tänka på, både angående parkour och livet. Now train hard! :)

2009-02-05 @ 16:51:37
Postat av: Andreas

Jag måste försvara mig med att jag helt enkelt passar på att vila när det ändå är kallt och jävligt. Men efter x veckor målinriktad träning har mina knän och smalben blivit bättre. Får se om jag kanske börjar igen om några veckor. :)

2009-02-05 @ 18:35:27
URL: http://cynism.se
Postat av: Fröken vatten

Jag hade tänkt komma tillbaka nästa vecka! Snö, slask eller torka... Ska försöka få David med mig också!

2009-02-05 @ 20:45:55
Postat av: Surfis

Hur gör man om kylan och slasket motsvarar ungefär en 5 meter hög blank vägg? Skulle du slänga dig iväg upp för den? Kanske om jag erbjöd mig att stå under som fotsteg? Kanske.



Så när kommer du förbi och släpar ut mig ur min varma torra lägenhet för en träning? ;)

2009-02-05 @ 21:35:46
URL: http://surfaren.se/
Postat av: Ronnie

Fasiken. Nu gjorde du min grymt sugen på att träna igen med er.. Men det dröjer några veckor till tills jag kommer tillbaka för mer smärta. Dyker upp igen i slutet på februari! Ser till att hålla mig alert här hemma med egen koordinerad utomhus träning så länge. Hoppas det kommer fler till träningarna än dom tappra själar som hittills trotsat vädrets makter ;)

2009-02-05 @ 23:25:50
URL: http://ronnies-training.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0